George
J. Prpic u svojoj izvanrednoj knjizi (koja je zapravo njegova
doktorska disertacija) The Croatian Immigrants In America (Hrvatski
useljenici u Americi) opisuje nadasve zanimljiva iskustva naših
ljudi, koji su pojedinačno ili u manjim skupinama dolazili u Ameriku
već od dana njezina otkrića. Vjerojatno je da su se neki od njih
nalazili već na Columbovim brodovima, kada je 1492. otkrio Ameriku!
Sačuvan je podatak da su braća Mato i Dominko Konkendjevic jos
1520. otplovili u Ameriku, gdje su - nakon tamo provedenih 30
godina - zaradili silno bogatstvo od 12.000 zlatnih dukata. Za
vrijeme 16. stoljeća i neki su drugi Dubrovčani dolazili na američki
kontinent, a neki su ovdje čak i umrli. Takodjer je vrlo zanimljiva
priča o jednom sjevernoameričkom indijanskom plemenu, koje se
nazivalo "Croatoan". Mnogi smatraju da to ime
ima veze s Hrvatima, koji su došli u Ameriku u ranim stoljećima
nakon Columba (vjerojatno u 16. st.), ostali živjeti s tim plemenom
te mu dali svoje ime. Neki istraživači tvrde da se pripadnici
toga plemena čak i fizicki razlikuju od drugih Indijanaca. Jedan
Hrvat, Ferdo Bašić, napisat će i roman o tome zajedničkom životu
Hrvata s Indijancima i o njihovu poglavici koji se - kao i roman
- nazivao Hrastov Čvor.
Najveći
broj hrvatskih useljenika u Ameriku stizao je iz Dalmacije, što
je naravno i vrlo razumljivo, jer su oni uglavnom bili pomorci
i od svih Hrvata imali su najviše kontakata s dalekim svijetovima,
pa tako i s novim kontinentom. Većina ih je, barem u prvim stoljećima,
dolazila na zapadnu američku obalu, uglavnom u Kaliforniju, gdje
su mnogi u kratko vrijeme postali vrlo bogati i poštovani članovi
američkog društva. Medjutim u 19. stoljeću, kada počinje
veće iseljavanje Hrvata iz svih hrvatskih pokrajina (koje su u
to vrijeme bile razdijeljene izmedu mnogih država: Austrije, Ugarske,
Mletačke republike, Turske), većina novih useljenika trazi
zaposlenje tamo gdje ga moze naći. Većina od njih radi u
to vrijeme u rudnicima, željezarama, na izgradnji novih putova,
osobito željeznice. Iz toga razdoblja postoje i hrvatska
naselja diljem Sjedinjenih Država. Hrvatska u to vrijeme ostaje
bez svoje mladosti, zbog političkih i ekonomskih razloga, što
će pratiti hrvatski narod sve do najnovijeg vremena. Puna je povijest
hrvatskih teških rastanaka i odlazaka u daleke zemlje, osobito
u Ameriku, proliveno je mnoštvo suza majki, žena, djece koji su
osjećali ili znali da svoje najmilije možda nikada više neće vidjeti
u domovini Hrvatskoj.
Da
bi koliko-toliko olakšali boravak svojim zemljacima u Americi,
uskoro za njima polaze na put i hrvatski svećenici. Malo pomalo
i uz velike teškoće, pronalaze hrvatska naselja te pokušavaju
utemeljiti i hrvatske župe, da bi barem po tome naši iseljenici
osjetili dio svoje zemlje i u dalekoj Americi. I ne samo u duhovnim,
nego takodjer i u mnogim drugim praktičnim potrebama, svećenici
pomažu hrvatskim useljenicima da se snadju i uklope u američko
društvo.
Neki
su svećenici došli u Ameriku u misije (obraćanje indijanskih poganskih
plemena) još davno prije nastanka hrvatskih naseobina u Americi.
Najstariji imenom poznati hrvatski misionar bio je Isusovac Ivan
Ratkaj, koji je u Meksiko dospio još 1680. godine, te djelovao
medju Indijancima na sjeveru Meksika. Nije dospio u Kaliforniju,
jer ga je u tome spriječila rana smrt. Ali drugi Hrvat,
Isusovac Ferdinand Konšćak, najveći dio svog misionarskog života,
na početku 18. stoljeća, proveo je u Kaliforniji. Do sredine stoljeća
osnovao je mnoge nove misije medu Indijancima te kod njih bio
izvanredno omiljen. Bio je možda najpoznatiji misionar svoga
vremena i utemeljio je nekoliko i danas vrlo poznatih misija na
zapadnoj obali. Treći vrlo poznati hrvatski misionar bio je o.
Josip Kundek, koji je u Ameriku dospio početkom 19. stoljeća.
Osnivao je nove misije, a djelovao je uglavnom medju njemackim
katolicima, u biskupiji koja je obuhvaćala Indianu te dio Illinoisa,
uključujući Chicago. Godine 1839. utemeljio je jedan novi grad
i nazvao ga Ferdinand (južno od Jaspera), a 1843. novi grad Celestine,
naravno oba sa župama. Dospijevao je svugdje gdje je bilo Nijemaca,
pa je tako bio i prvi Hrvat u Pittsburghu i u New Orleansu.
Hrvatska
je emigracija osobito velika bila krajem 19. i pocetkom 20. stoljeca,
zbog teskih politickih prilika (za vrijeme okrutnog vladanja Khuen-Hedervarija),
a isto tako i velikog siromastva. I uvijek ce novi veliki valovi
iseljenistva zapocinjati u teskim vremenima hrvatske povijesti:
osobito je, dakako, tragicno vrijeme bilo nakon Drugoga svjetskog
rada, kada su tisuce i tisuce morale bjezati pred srbo-komunistickim
rezimom iz hrvatskih zemalja diljem svijeta. Nemoguce je tocno
odrediti broj hrvatskih useljenika u Ameriku, jer su oni u prvo
vrijeme vodeni u zajednickoj useljenickoj rubrici sa Slovencima,
a Hrvati iz Bosne i Hercegovcima kao Bosanci, Hercegovci te iz
drugih hrvatskih zemalja bilo pod imenom drzave kojoj su tada
pripadali bilo pod lokalnim imenima, a poslije cesto i kao Jugoslaveni.
Ipak je procjena da danas u Sjedinjenim Drzavama ima preko 2 milijuna
Hrvata i njihovih potomaka.
Znacajan
dogadaj bilo je osnivanje Hrvatske bratske zajednice krajem 19.
st., kao i osnivanje drugih socijalnih hrvatskih drustava. Naime,
zbog cestih ozljeda na poslu i zbog toga sto se nitko nije brinuo
za useljene Hrvate i njihove obitelji nakon njihove ozljede ili
smrti na poslu, osjecala se velika potreba takvih drustava, u
kojima je onda naravno njegovana i hrvatska kultura. Mnoga su
drustva izdavala i svoje listove. No, na kvalitetne listove i
casopise trebat ce cekati sve do vremena nakon Drugoga svjetskog
rata, kada je u Ameriku dosao veliki broj hrvatskih novinara i
intelektualaca.
Hrvatska
zajednica u Chicagu
Krajem
19. stoljeca hrvatska zajednica u Chicagu postala je druga po
velicini, odmah iza Pittsburgha. Stotine su izgradili svoje domove
u Juznom Chicagu. Medju najstarijm useljenicima su oni iz Dalmacije.
Ali u vecini slucajeva americke su ih vlasti nazivale Austrijancima,
jer je u to vrijeme Dalmacija u dvojnoj monarhiji pripadala Austriji.
Glavni razlog njihova nastanjivanja u Chicagu bila je velika mogucnost
zaposljenja u celicnoj industriji ili u chicaskim klaonicama.
Vec pocetkom 20. st. poceli su osnivati i svoja drustva. Jedno
od prvih bila je Hrvatska zajednica Illinois (nastala 1905. zbog
neslaganja s Hrvatskom bratskom zajednicom), a izdavali su i svoj
casopis Hrvatska zastava. Takoder je jedno od najstariji pjevackih
hrvatskih drustava nastalo u Chicagu i nosilo je ime Zora. Pocetkom
20. stoljeca pocinju se osnivati i hrvatske zupe u Chicagu. Tijekom
ovog stoljeca djelovalo je cak 5 zupa na ovom podrucju, od kojih
su danas djelatne tri: dvije franjevacke (sv. Jeronima na Princetonu,
Srca Isusova na Jugu) te jedna dominikanska (na sjeveru, u Devon
St.), dok cetvrta, u Troopu, djeluje samo povremeno.
Mnogi
svecenici, uporni misionari i idealisti, mnoga vrlo poznata imena
u proteklih
gotovo 100 godina djelovali su na tim hrvatskim zupama. Gradili
su crkve, skole, zupne kuce, dvorane, sestarske samostane, pa
cak i u vrijeme velike depresije, kad novaca nije bilo niotkuda.
Dobar dio svecenika imao je velikih problema i nesporazuma sa
svojim zupljanima - kako je ocito u slucaju zupe sv. Jerke, kad
su neki htjeli da se zupa ne zove "hrvatskom" nego "dalmatinskom".
Prva hrvatska zupa u Chicagu, Uznesenja Blazene Djevice Marije,
bila je utemeljena 1903. Grko-katolicka zupa sv. Petra i Pavla
osnovana je 1905. Zupa sv. Jeronima, osnovana 15. prosinca 1912.,
imala je najvecu hrvatsku zupnu skolu u Americi. Godine 1926.
u njoj je bilo 350 djece. Fra Leon Medic, osnivac zupe, kupio
je staru protestantsku crkvu na 25. ulici i preuredio je za katolicku
sluzbu. Nakon Prvoga svjetskog rata fra Vjenceslav Vukonic, bivsi
hrvatski vojni kapelan, kupio je novu crkvu, dotada svedskih protestanata,
na Princetonu za 37.000 dolara. Zupljani sv. Jeronima presli su
u novu crkvu 30. svibnja 1922. (ADRESA: 2823 S. Princeton Ave.
Chicago, IL 60616; TEL.: 312/ 842-1871). Zupa Srca Isusova osnovana
je 1913. Zgrada crkve imala je takoder 4 skolske prostorije s
kapacitetom od 200 djece. (ADRESA: 2864 E. 96th St. Chicago, IL
60617; TEL.: 773/ 768-3750). Zupu Presvetog Trojstva utemeljio
je vlc. Josip Soric, mladi svecenik koji je dosao iz Hrvatske,
ali je bio za svecenika zareden ovdje, u Americi. Svoju mladu
misu proslavio je za svoje zupljane na Bozic 1914. Neumoran svecenik,
djelovao je medju Hrvatima u pet saveznih drzava. Zupu Presvetog
Trojstva sluzili su hrvatski dominikanci, a i sada povremeno u
njoj slave sv. mise (ADRESA: 4754 Carey Street, East Chicago,
IN 46312; TEL.: 219/398-3061). Pastoral hrvatskih
dominikanaca medju Hrvatima u Chicagu poceo je 1967. Hrvatska
katolicka misija na sjeveru, medutim, sluzbeno je zapocela 1973.,
kada je prvi put sluzbeno proslavljena sv misa u prostorijama
zupe sv Jeronima na krizanju ulica Lunt i Paulina. Potreba za
osnivanjem nove župe za Hrvate na sjeveru Chicaga bila je očita,
budući da je sve više Hrvata s juga selilo na sjever. Angažirani
su bili: o. Hijacint Eterović, o. Nikola Dugandžić te o. Ivo Plenković.
Njima pripada i zasluga za osnivanje Hrvatskog kulturnog centra
u ulici Devon 1974. godine. Od 1977., sv. mise se slave
u prekrasnoj crkvi na križanju ulica Devon i Ridge, a u župnu
kuću uz tu crkvu preselili su dominikanci 1982. (ADRESA: 6346
N. Ridge Ave. Chicago, IL 60660; TEL: 773/262-4603).
Uz
ove župe svakako treba spomenuti i franjevački samostan i sjedište
Kustodije smještene izmedju ulica Drexel i Ellis. U samostanu
se nalaze franjevci, uglavnom bivši župnici i zaslužni radnici
na njivi Gospodnjoj kroz proteklih 50 i više godina. Tu se nalazi,
u drugoj prekrasnoj zgradi izgradjenoj još u prošlom stoljeću,
i sjedište Franjevačke kustodije Sv. Obitelji, čiji su članovi
uglavnom potekli iz Hercegovačke franjevačke provincije
(sjedište u Mostaru). U istoj se zgradi nalaze i prostorije
Hrvatskog etničkog instituta, a u trećoj zgradi smještena je vrlo
zaslužna Franjevačka tiskara. (Samostan - ADRESA: 4848 S. Ellis
Ave., Chicago, IL 60615; TEL.: 773/373-3463; Kustos i HEI: ADRESA:
4851 Drexel Blvd., Chicago, IL 60615; TEL.: 773/536-0552; 373-4670).
Zanimljivo
je da je u Chicagu, uz dobru pomoć i katolika, muslimanska hrvatska
kolonija izgradila prvu džamiju i kulturni centar, koji su bili
otvoreni 10. veljače 1957. godine.
TOP
HOME